Παρασκευή 11 Μαρτίου 2011

Πτώχευση και Ναυπηγεία Σκαραμαγκά - Ελευσίνας - Σύρου - Χαλκίδας κ.λπ./ Σημειώσεις για την ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία 2 χρόνια πριν


[Ναυπηγεία Σύρου, έτος ίδρυσης 1861/ NEORION SHIPYARDS: α) Πάνω:Η κεντρική πύλη του Ναυπηγείου β) Το Ναυπηγείο μέσα στην πόλη]


Έχοντας 33 χρόνια εμπειρία στη ναυτιλία και παρακολουθώντας τις τάσεις της αγοράς και της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας σε όλον το κόσμο (έχω επισκεφτεί τα περισσότερα Ναυπηγεία στην Ευρώπη και ορισμένα στην Κίνα) πριν από δύο χρόνια με αφορμή ένα δημοσίευμα στην Καθημερινή είχαγράψει ένα μικρό κείμενο με τίτλο "Σημειώσεις για την ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία (ν/ε/β) στη χώρα μας".

Σήμερα με αφορμή την είδηση ότι η εταιρεία ΝΕΟΡΙΟΝ "κατέθεσε αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 του Πτωχευτικού Κώδικα, λόγω του προβλήματος ρευστότητας που αντιμετωπίζει" (10/3/2011) θεώρησα χρήσιμο να παρουσιάσω το Γ΄ Μέρος των σημειώσεων, όχι για να ισχυριστώ ότι δικαιώθηκα, αλλά για να αποδείξω ότι δεν υπήρχε και δεν υπάρχει ναυπηγοεπισκευαστική πολιτική από τις κυβερνήσεις, τα κόμματα, τα συνδικάτα, το ΤΕΕ κ.λπ.
Η πορεία της ν/β/ε είναι προδιαγεγραμμένη: Θα είναι φθίνουσα μέχρι εξαφάνισης εάν δεν διαφοροποιηθεί από τους ανταγωνιστές της. Κ.Φωτ.

Γ. Για το μέλλον της ν/ε/β στη χώρα μας και στο Σκαραμαγκά.
1.Οι άνθρωποι της ναυτιλίας αλλά και άλλοι οικονομικοί κύκλοι υπογραμμίζουν ότι η χώρα μας δεν είχε καμία μα καμία πολιτική στον τομέα της ν/ε/β από τη δεκαετία του ΄80. Οι κυβερνήσεις μας λειτούργησαν έχοντας ως αρχή «βλέποντας και κάνοντας».
2.Τα ελληνικά ναυπηγεία, όπως επιχειρήσαμε να αποδείξουμε παραπάνω, δεν είναι ανταγωνιστικά στην παγκόσμια αγορά και δεν έχουν προοπτική για τους λόγους που προαναφέρουμε (υψηλό εργατικό κόστος, μέτρα προστασίας των εργαζομένων και του περιβάλλοντος, αναξιοπιστία σε χρόνους παράδοσης, ελκυστικότερες ανταγωνιστικές χώρες όπως η Κορέα στις κατασκευές και η Κίνα στις επισκευές και στις κατασκευές ). Το να γίνουμε Κίνα ή Κορέα με μισθούς πείνας και χωρίς συνδικαλισμό,χωρίς μέτρα ασφαλείας για τους εργαζόμενους και για το περιβάλλον έτσι ώστε να γίνει η ν/ε/β της Ελλάδας ανταγωνιστική αυτό δεν μπορεί να είναι λύση. Άρα τι απομένει για το μέλλον της ν/ε/β στη χώρα μας;
3.Να συνειδητοποιήσουμε άπαντες, συμπεριλαμβανομένων των εργαζομένων και των συνδικαλιστών, α) το παγκόσμιο εργασιακό και ανταγωνιστικό περιβάλλον στον τομέα της ν/ε/β αλλά της ναυτιλιακής αγοράς και των αναγκών της β) τον τεχνολογικό εξοπλισμό και το επίπεδο οργάνωσης των ναυπηγείων της χώρας μας γ) την έλλειψη σχεδιασμού για τη ν/ε/β.
Αν συνειδητοποιήσουμε τα α,β,γ, τότε και μόνο τότε μπορούμε να καταλήξουμε σε σωστά συμπεράσματα, να βρούμε και να χαράξουμε καινούργιους, ρεαλιστικούς και υλοποιήσουμε στόχους. Το ποιοι θα είναι αυτοί οι στόχοι ας τους συζητήσουμε, αλλά δεν μπορεί να είναι ένας αόριστος και ανεδαφικός στόχος «να επανέλθει η χώρα μας στο επίπεδο της δεκαετίας του ’70.»
4.Το σενάριο το οποίο παρουσιάζεται στην Καθημερινή σύμφωνα με το οποίο «στηρίζεται στην ιδέα της δημιουργίας ενός ενιαίου ναυπηγοεπισκευαστικού φορέα…» που να «…περιλαμβάνει τη σύσταση ενός κοινοπρακτικού φορέα στον οποίο θα συμμετέχει ο Όμιλος Nεωρίου, το ελληνικό Δημόσιο και κατά ένα μικρό ποσοστό και η Thyssen Group τουλάχιστον για όσο διάστημα συνεχίζονταιοι υποχρεώσεις της έναντι του ελληνικού Δημοσίου (συμβατικές και ολοκλήρωση εξοπλιστικών προγραμμάτων)» φαίνεται αφενός μεν χρονοβόρο και δύσκολο για να υλοποιηθεί με τόσα πολλά εμπλεκόμενα μέρη αφετέρου εκτιμούμε ότι οι «συγγραφείς» του «σεναρίου» δεν έχουν συνειδητοποιήσει ότι οι δυνατότητες της ν/ε/β στην Ελλάδα με τους σημερινούς όρους είναι ιδιαίτερα περιορισμένες. Σαφώς υπάρχουν δυνατότητες να μπει ένα φρένο κατ΄ αρχάς στην κατολίσθηση των ν/ε/β στη χώρα μας και στη συνέχεια να γίνουν ελεγχόμενα βήματα ανάπτυξης και διαφοροποίησης των εργασιών, αυτό όμως προϋποθέτει χάραξη μακροχρόνιας πολιτικής, επιμονή και υπομονή (στοχοπροσήλωση) και αξιόπιστους πολιτικούς, οικονομικούς και κοινωνικούς εταίρους.

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο ΕΔΩ.

Και για όσους ανυποψίαστους που σήμερα απορούν και οργίζονται για το τι έχει "παιχτεί" στο Σκαραμαγκά ας δουν την ανάρτηση στο XPOLIS στις 9 Οκτωβρίου 2008 ΕΔΩ.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Τα παραπάνω είναι προσωπικές απόψεις του Κώστα Φωτεινάκη και δεν δεσμεύουν τον ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. Χαϊδαρίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: