Πέμπτη 24 Μαρτίου 2011
Σοφία Δημητρίου: 22 Μαρτίου 2011, μια σημαντική ημέρα για 30 μαθητές του Χαϊδαρίου και του Περιστερίου
[Η φωτογραφία είναι από κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του εξωτερικού]
22 Μαρτίου 2011 – Σημαντική ημέρα για 30 μαθητές από το 7ο Γυμνάσιο Περιστερίου, το 1ο και το 7ο Γυμνάσιο Χαϊδαρίου
Τρεις σχολικές περιβαλλοντικές ομάδες, συναντούνται στο χώρο του 1ου Γυμνασίου Χαϊδαρίου. Τους συνοδεύουν οι εκπαιδευτικοί τους οι οποίοι σε συνεργασία με εκπροσώπους του WWF και τους Συνηγόρους του κλίματος ( The power of ten ) οργανώνουν διαδραστικά εργαστήρια με στόχο να αποκτήσουν γνώσεις και να αναλάβουν δράση σε θέματα βιώσιμης διαχείρισης της ενέργειας, αλλά και γενικότερα σε καίρια ζητήματα κλιματικής αλλαγής.Οι μαθητές συζητούν και μέσα σε μια ευχάριστη ατμόσφαιρα με όμορφα χαμόγελα και δημιουργικές ιδέες μιλάνε για την κλιματική αλλαγή και την παγκόσμια φτώχεια.
Πολύ μιλάνε για κρίση στο εκπαιδευτικό σύστημα, για εκπαιδευτικούς που δεν δουλεύουν.
Ευτυχώς υπάρχουν πολλοί, οι οποίοι παρατηρούν με αγωνία και αντιλαμβάνονται καθημερινά, ότι στον πλανήτη Γη κάτι συμβαίνει. Μέσα από τα προγράμματα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης προσπαθούν να βοηθήσουν τους μαθητές να συνειδητοποιήσουν και να ευαισθητοποιηθούν για τα περιβαλλοντικά προβλήματα που συνδέονται με αυτό και να δραστηριοποιηθούν με ειδικά προγράμματα ώστε να συμβάλλουν στη γενικότερη προσπάθεια αντιμετώπισής τους.
Τα σχολικά προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ούτε υποδεικνύονται ούτε αντιγράφονται, σχεδιάζονται και διαμορφώνονται «εν τω γίγνεσθαι» από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές που συμμετέχουν σε αυτά. Είναι λοιπόν εξαιρετικά σημαντικό να μάθει κανείς από πολύ νωρίς να ορίζει τις ανάγκες του, να τις εναρμονίζει με τις επιθυμίες του ώστε να μην οδηγείται στην υπερκατανάλωση. Να εξασφαλίζει ένα επίπεδο διαβίωσης χωρίς να θυσιάζει το περιβάλλον, να είναι επιλεκτικό άτομο, με κριτική σκέψη απέναντι στις προκλήσεις της εποχής μας. Να γνωρίζει τις υποχρεώσεις του και να ασκεί τα δικαιώματά του ως υπεύθυνος πολίτης.
Πολυδιάστατος ο ρόλος του συντονιστή εκπαιδευτικού. Πρέπει να είναι σύμβουλος, ερευνητής, κατευθυντής, διευκολυντής, συντονιστής έτσι ώστε να προωθήσει την βιωματική μάθηση, τη συνεργατική μάθηση, την κριτική σκέψη των μαθητών.
Δυστυχώς οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι ασχολούνται με τα περιβαλλοντικά προγράμματα αντιμετωπίζουν πολλές δυσκολίες. Υπάρχει έλλειψη χρηματοδοτήσεων, εργάζονται εθελοντικά και καλύπτουν τις περισσότερες φορές μόνοι τους τα έξοδα του προγράμματος.
Στα σχολεία υπάρχει έλλειψη υποδομών και χρόνου, ένα πιεστικό αναλυτικό πρόγραμμα, δυσκολίες ενημέρωσης και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, αντιδράσεις ακόμη και από τους ίδιους τους συναδέλφους οι οποίοι μερικές φορές κρίνουν αρνητικά χωρίς οι ίδιοι να τολμούν να διαθέσουν λίγο από τον ελεύθερο χρόνο τους.
Το περιβάλλον έχει ανάγκη όλους μας. Πρέπει όλοι να συνεργαζόμαστε σε μια κοινή προσπάθεια ευαισθητοποίησης των παιδιών μας. Ακόμη και το λίγο είναι πολύ καλύτερο από το τίποτα. Μόνον έτσι θα μπορέσουμε να τους κοιτάξουμε στα μάτια στο μέλλον όταν μας ρωτήσουν γιατί καταστρέψαμε αυτό που τους ανήκει.
Οι άνθρωποι που μοιράζονται μια κοινή κατεύθυνση και ένα ομαδικό πνεύμα με τους γύρω τους μπορούν να φτάσουν πιο γρήγορα και πιο εύκολα εκεί που πηγαίνουν αντίθετα με εκείνους που προσπαθούν να τα καταφέρουν μόνοι τους. Όλοι μαζί μπορούμε να αλλάξουμε τον κόσμο προς το καλύτερο!
Σοφία Δημητρίου
Γραμματέας του ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. Χαϊδαρίου
τ.Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Γ’ Δ/νσης Μ.Ε
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου