Σάββατο, 10 Σεπτεμβρίου 2011

Το Ιωνικό κιονόκρανο από τη Μονή Δαφνίου στο Βρετανικό Μουσείο



[Το κιονόκρανο από τη Μονή Δαφνίου στο Βρετανικό Μουσείο]

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ από τον κατάλογο του Βρετανικού Μουσείου: Ιωνικό κιονόκρανο με έλικες από τη μία πλευρά έχει υποστεί βλάβη, αλλά είναι καλά διατηρημένα, από την άλλη. Δύο Ιωνικούς Κίονες πλήρης με βάσεις άξονες, και κιονόκρανα είχαν αφαιρεθεί από ένα μοναστήρι στη Δάφνη Αττικής. Αυτό είναι μέρος ενός από τους Κίονες. Ημερομηνία απόκτηση 1816.

Βρέθηκαν στο μοναστήρι του Δαφνίου, ενδεχομένως χτίστηκε στη θέση ενός ελληνικού ναού, αφιερωμένον στον Απόλλωνα.

[Το ίδιο κιονόκρανο στον κατάλογο του Βρετανικού Μουσείου]

[Ιωνικός Κίονας στον πρόναο της Μονής Δαφνίου - Αρχείο Γιάννη Ιγγλέση (1996;) από το Ιστορικό Λεύκωμα του Κώστα Φωτεινάκη "Χαϊδάρι - τόπος και άνθρωποι/ Παρατηρείστε τις ομοιότητες του κιονόκρανου με εκείνου που είναι στο Βρετανικό Μουσείο]

Έχει επανειλημμένως γραφτεί ότι ο αρχαιοκάπηλος Έλγιν έχει αφαιρέσει από το χώρο της Μονής Δαφνίου τρεις Ιωνικούς Κίονες (εδώ η περιγραφεί του Βρετανικού Μουσείου αναφέρει δύο). Ο Έλγιν ως γνωστό "φόρτωσε τον Σεπτέμβριο του 1802 τα Γλυπτά που αφαίρεσε από τον Παρθενώνα, με σκοπό να τα μεταφέρει στη Βρετανία. Η περιπέτειά τους ξεκίνησε όταν το «Μέντωρ» απέπλευσε από τον Πειραιά για τη Μάλτα. Εκεί, το πολύτιμο φορτίο θα μεταφερόταν σε άλλο πλοίο με τελικό προορισμό τη Βρετανία. Στα αμπάρια του υπήρχαν 17 κιβώτια που περιείχαν τμήματα της ζωφόρου του Παρθενώνα, ανάγλυφα του Ναού της Απτέρου Νίκης, μεμονωμένα τμήματα αγαλμάτων και σφονδύλους από κολόνες.
Οι δυνατοί άνεμοι παρέσυραν το πλοίο στα βράχια με αποτέλεσμα να βρεθεί στον βυθό νοτιοανατολικά των Κυθήρων, στην είσοδο του λιμανιού του Αβλέμονα, χωρίς να υπάρξουν θύματα.
Μαζί του «ναυάγησαν», τουλάχιστον προσωρινά, και τα σχέδια του Ελγιν για την άμεση μεταφορά των κιβωτίων. Ετσι, με τη βοήθεια του καπετάνιου αναζήτησε σφουγγαράδες για την ανέλκυση του πολύτιμου φορτίου.
Οι θησαυροί αυτοί του ελληνικού πολιτισμού πριν φτάσουν στο Βρετανικό Μουσείο, έμειναν για δυόμισι χρόνια στον βυθό των Κυθήρων..
.
Διαβάστε περισσότερα στο πρόσφατο ρεπορτάζ της Δάφνης Κοντοδήμα στα ΝΕΑ (ΕΔΩ)

Στο πλοίο ΜΕΝΤΩΡ που βυθίστηκε λέγεται ότι ήταν και ο Άγγλος συνταγματάρχης και περιηγητής LEAKE (ΕΔΩ) ο οποίος έχει περιγράψει και τη διαδρομή Ερυθρές - Ιερά Οδός (ΕΔΩ)

Για τη Μονή Δαφνίου και την ιστορική διαδρομή της περιοχής από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας επισκεφτείτε το blog ΙΕΡΑ ΟΔΟΣ (ΕΔΩ). Θα δείτε περιγραφές, φωτογραφίες θα ακούσετε τη Δόμνα Σαμίου να τραγουδά για το "κρύο νερό που πίνουν οι αγγέλοι", θα δείτε φωτογραφίες από το γάμο του Σίμωνα Καρά, τις προσπάθειες που έχουν γίνει και από το σύλλογό μας για να ολοκληρωθεί η συντήρηση της Μονής με τα περίφημα ψηφιδωτά και να γίνει μόνιμα επισκέψιμος ο θαυμάσιος χώρος (τώρα πάλι είναι κλειστή στους επισκέπτες) κ.λπ.

2 σχόλια:

Επικούρειος Απόλλων είπε...

Θα έπρεπε να ντρεπόσαστε. Τα μέλη αυτά είναι κατασκευές των Ελλήνων και αποτελούσαν μέρος του ναού του Δαφνίου Απόλλωνος που καταστράφηκε από την επιδρομή του νεοπροσυλλητου χριστιανού Αλάριχου και τις ορδές των μοναχών που είχε μαζί του.

Ο Ναός του Δαφνίου Απόλλωνος αποτελούσε ένα από τα ποιο σημαντικά Ιερά της Ιεράς οδού.

Από που αναφέρεται ότι το Ιωνικό κιονόκρανο ανήκει στην μονή Δαφνίου;

OIKO.ΠΟΛΙ.Σ. Χαϊδαρίου είπε...

Μάλλον δεν γνωρίζετε ανάγνωση... Ποιος είπε ότι το Ιωνικό κιονάκρανο φτιάχθηκε για τη Μονή Δαφνίου;

Χρησιμοποιήθηκαν υλικά από προηγούμενο τον αρχαιοελληνικό ναό για το Καθολικό της Μονής Δαφνίου. Μάλιστα υπάρχει και φωτογραφία στην ανάρτηση από έναν Ιωνικό κίονα που έχει παραμείνει.
Μονή Δαφνίου ως χώρος κλοπής λοιπόν. Τέλος.... Περισσότερα για τα ιστορικά θέματα της περιοχής στο ieraodo.blogspot.com και να θέλετε να δημοσιεύουμε σχόλια - αλλάξτε ύφος.