Τρίτη, 13 Νοεμβρίου 2012

ΣΥΜΦΩΝΟ ΔΗΜΑΡΧΩΝ - Παρέμβαση ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. στο Δημοτικό Συμβούλιο 5/11/2012



Στο Δ.Σ.  παρουσιάστηκε το σχέδιο από τον α/χο κ. Απόστολο Θεοφίλη. Ο πρόεδρος του ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. και των Φίλων της Φύσης ζήτησε να τοποθετηθεί επί του θέματος.
Πριν την τοποθέτησή του υπέβαλε τρεις ερωτήσεις:
1.       Αν η κατάθεση στο Δ.Σ. για ψήφιση του Σχεδίου είναι εντός των χρονικών ορίων που προβλεπόταν, δηλαδή ένα χρόνο μετά την υπογραφή του (18/4/2011) – Απάντηση α/χου: - «Έχουν κάνει ενέργειες και έχει δοθεί παράταση»
2.       Αν είχαν στείλει από το Δήμο εκπρόσωπο να παρακολουθήσει το «Εκπαιδευτικό Σεμινάριο Δήμων προετοιμασίας του σχεδίου», Θεσσαλονίκη 30/11/2011 – Απάντηση α/χου: - «Δεν γνωρίζω, μάλλον όχι»
3.       Επειδή το ΜΕΤΡΟ και η λειτουργία του σταθμού Αγία Μαρίνα (πρώην Χαϊδάρι) θα παίξει ρόλο στην εφαρμογή και στην αποτελεσματικότητα του σχεδίου αν γνωρίζει η Δημοτική Αρχή πότε θα τεθεί στη διάθεση των επιβατών – Απάντηση α/χου - «Δεν γνωρίζω», συμπληρώνει ο κ.Δήμαρχος – «Σεπτέμβριο του 2013»
Μετά τις ερωτήσεις απαντήσεις ο Πρόεδρος του ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. διάβασε το κείμενο που ακολουθεί. Στο Δημοτικό Συμβούλιο  εκ μέρους του ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. εκτός από τον πρόεδρο  συμμετείχαν τα μέλη του Δ.Σ. Σοφία Δημητρίου και Εύη Καραγιάννη.

Εισαγωγή – Ιστορικά:
Το «Σύμφωνο των Δημάρχων – Δέσμευση στην τοπική βιώσιμη ενέργεια», αυτός είναι ο πλήρης τίτλος του Συμφώνου- αναπτύσσεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση η οποία καλεί την Τοπική Αυτοδιοίκηση να προωθήσει σειρά δέσμης μέτρων για το κλίμα και την ενέργεια.
Σύμφωνα με το Σύμφωνο των Δημάρχων υπάρχει η παραδοχή ότι «…οι τοπικές κυβερνήσεις παίζουν καθοριστικό ρόλο στο μετριασμό των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, ιδιαίτερα εάν ληφθεί υπόψη ότι το 80% της κατανάλωσης ενέργειας και των εκπομπών CO2 συνδέονται με την αστική δραστηριότητα…» (αυτό για την αστική δραστηριότητα να το θυμάστε»
Με άλλα λόγια η προώθηση του Συμφώνου των Δημάρχων έχει απόλυτη σχέση με την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και της «υποχρέωσης» που έχουν αναλάβει οι χώρες, σύμφωνα με τη Συμφωνία του Κυότο, να μειώσουν την εκπομπή CO2 20% μέχρι το 2020. Για την κλιματική αλλαγή ελάχιστοι ασχολούνται στις μέρες μας. Εμείς ως σύλλογος ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. (και πολύ περισσότεροι οι Φίλοι της Φύσης) από την ίδρυση του συλλόγου το 2007 εργαζόμαστε για το θέμα αυτό καθημερινά με αποκορύφωμα κάθε Δεκέμβριο να διοργανώνουμε ή να συμμετέχουμε σε εκδηλώσεις για την «κλιματική αλλαγή».

Στο ερώτημα αν είμαστε υπέρ ή κατά της υπογραφής του Συμφώνου Δημάρχων, λέμε κατηγορηματικά ότι είμαστε υπέρ, φτάνει αυτό να είναι αξιόπιστο και να παίρνει σοβαρά υπ΄ όψιν τις βασικές αρχές και μέτρα που αφορούν το αστικό περιβάλλον και να υπάρχει πραγματικά διάθεση για οργάνωση, αναστοχασμό, επανεκτίμηση βασικών κακών – κατά τη γνώμη μας επιλογών – του Επιχειρησιακού Σχεδιασμού του Δήμου.
Ότι είμαστε υπέρ της αρχής του Συμφώνου των Δημάρχων, προκύπτει και από την επιστολή που είχαμε στείλει στο Δήμο στις 27 Απριλίου 2012 (αρ.πρωτ 12342), ένα χρόνο δηλαδή μετά την υπογραφή του από το Δήμαρχο κ.Μαραβέλια, με την οποία ζητούσαμε πληροφορίες για το θέμα.


Βασικές θέσεις για το κατατεθέν «Σχέδιο Δράσης για τη Βιώσιμη Ενέργεια» του Δήμου Χαϊδαρίου.
  1. Κρίνουμε ως θετική και αξιόπιστη την Έρευνα που εκπόνησε δωρεάν προς το Δήμο ο κ.Πετράκης του Αστεροσκοπείου Αθηνών με θέμα «Ρύπανση και Θόρυβος στο Χαϊδάρι». Αποτελεί, μια πρώτη προσέγγιση όπως αναφέρει ο ίδιος ο μελετητής,  μια αρχική βάση δεδομένων τα οποία όμως πρέπει να πάρει σοβαρά υπ΄ όψιν του το σχέδιο αλλά κατά τη γνώμη μας δεν τα παίρνει (όπως π.χ. την κίνηση των οχημάτων στη Λ.Αθηνών)
  2. Κρίνουμε ότι καταγράφεται αδικαιολόγητη πολιτική αυτοϊκανοποίηση  στο σχέδιο που αναφέρει ότι «η κατάρτιση του Σχεδίου Δράσης για τη Βιώσιμη Ενέργεια δεν αποτελούν τίποτε άλλο παρά τη συνέχεια του ευρύτερου αναπτυξιακού πλάνου για την περιοχή και έμπρακτη απόδειξη της προσπάθειας που καταβάλει η Δημοτική Αρχή για την υλοποίηση του στόχου για μείωση των εκπομπών ρύπων του CO2, εντός του αστικού περιβάλλοντος τουλάχιστον κατά 20% μέχρι το 2020» (σ.8).  Κύριοι Δημοτικοί Σύμβουλοι αν ο Δήμος συνεχίσει την «εμπράκτως» την ίδια πολιτική στο θέμα της ενέργειας και των εκπομπών ρύπων οι στόχοι μπορεί να πιαστούν στα χαρτιά, αλλά όχι στην πράξη. Ορισμένα μόνο κακά παραδείγματα: α) και οι τρεις καφετέριες του Δήμου (Προφήτης Ηλίας, Θεαθήναι, Αίθριο) με τις πέργκολες και τις γυάλινες κατασκευές είναι ιδιαίτερα ενεργοβόρες β) αγνοήθηκε η πρόταση της «Πρωτοβουλίας Γονέων – Αθλουμένων μελών του ΔΑΟΧ» να τοποθετηθούν Ηλιακοί συλλέκτες στο κολυμβητήριο και θερμομονωτικό κάλυμμα στην πισίνα για περιορισμό της απώλειας της θερμοκρασίας του νερού και μείωση της κατανάλωσης καυσίμου γ) Στο Δημαρχείο τουλάχιστον,  έχουμε παρατηρήσει αδικαιολόγητη λειτουργία του συστήματος κλιματισμού σε ώρες που δεν λειτουργούν οι υπηρεσίες καθώς και κακή χρήση του καλοριφέρ, υψηλές θερμοκρασίες σε σχέση με το εξωτερικό περιβάλλον. – Με αυτά τα τρία παραδείγματα αμφισβητούμε ότι υπάρχει «έμπρακτη απόδειξη της προσπάθειας για την μείωση των εκπομπών ρύπων του CO2». Προτείνουμε η Δημοτική Αρχή να επανεκτιμήσει γενικότερα την κατάσταση γιατί μόνο όταν γνωρίζει κάποιος  την πραγματικότητα μπορεί να πάρει μέτρα για τη βελτίωσή της.
  3. Εκτιμούμε θετικά την παραδοχή ότι στο «Δήμο Χαϊδαρίου δεν τηρούνταν ενεργειακό αρχείο για το σύνολο των δημοτικών κτηρίων και δράσεων» και πως «δεν υπάρχουν διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία για το έτος για την κατανάλωση ενέργειας από τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις». Κύριοι σύμβουλοι χωρίς στατιστικά στοιχεία δεν μπορεί να προχωρήσει τίποτα στις μέρες μας. Τα πάντα είναι σύγκριση αλλά για να συγκρίνεις πρέπει να διαθέτεις πληροφορίες και στατιστικά εργαλεία. Ευχόμαστε να δημιουργηθεί ένας αξιόπιστος μηχανισμός που να μπορεί να τηρεί ενεργειακά  αρχεία και να έχει την ικανότητα να επεξεργάζεται στοιχεία και στατιστικές.
  4. Θεωρούμε  εντελώς αντιοικολογικό, αντιπεριβαλλοντικό και αναποτελεσματικό το  θεωρητικό «εργαλείο» με το οποίο φιλοδοξείτε να υλοποιήσετε στην πράξη (και όχι στα χαρτιά) την μείωση των εκπομπών ρύπων CO2 τουλάχιστον κατά 20% μέχρι το 2020.  Αναφέρομαι στο «Επιχειρησιακό σχέδιο 2011 – 2014» για το οποίο έχουμε ασκήσει κριτική και έχουμε υποβάλλει  Υπόμνημα έντεκα σελίδων με προτάσεις (23/11/2011).  Αν εφαρμοστεί αυτό το επιχειρησιακό σχέδιο που επικαλείστε, σε ότι αφορά το αστικό περιβάλλον και τις λειτουργίες της πόλης, θα επιδεινωθεί η «κυκλοφοριακή ασφυξία» στους εμπορικούς δρόμους,  γιατί αντί να αποθαρρύνει τη χρήση του Ι.Χ. στην πόλη το διευκολύνει. Ένα παράδειγμα η πρόβλεψη για τη «Δημιουργία υπόγειου χώρου στάθμευσης σε κεντροβαρικό σημείο της πόλης».  Επισημαίνω ότι οι χώροι στάθμευσης στο κέντρο των πόλεων λειτουργούν ως μαγνήτες αυτοκινήτων και πως συμβάλλουν στην κυκλοφοριακή συμφόρεση. Βεβαίως η συζήτηση για τη δημιουργία χώρου στάθμευσης έχει «φιλολογικό χαρακτήρα» γιατί το κόστος είναι τεράστιο που κανείς δεν μπορεί να το αναλάβει στις μέρες μας. ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Για το θέμα της στάθμευσης και της ανακούφισης της κυκλοφορίας  και την αποσυμφόρηση συγκεκριμένων περιοχών είχαμε υποβάλλει προτάσεις (α/α 19) Υπόμνημα που καταθέσαμε.
  5. Η πρόβλεψη για ποδηλατόδρομο και άλλες ρυθμίσεις για τη σύνδεση της πόλης με το ΜΕΤΡΟ είναι σε σωστή κατεύθυνση. Όμως η καθυστέρηση της λειτουργίας του σταθμού Αγίας Μαρίνας (πρώην Χαϊδάρι) -  επτά συνολικά σταθμών - λόγω της πολιτικής εμπλοκής με τη SIEMENS κρίνεται απαράδεκτη. Οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι το Δημοτικό Συμβούλιο, μετά από αίτημα της Πρωτοβουλίας ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΔΥΤΙΚΑ (στην πρωτοβουλία αυτή συμμετέχει ο ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ.) έχει πάρει ομόφωνη απόφαση για να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για τη λειτουργία του σταθμού, όμως κατά τη γνώμη μου δεν αξιοποίησε (όπως και οι άλλοι γειτονικοί δήμοι) τη δύναμη του λαϊκού παράγοντα. Ως γνωστό ο σταθμός ήταν να λειτουργήσει το 2009, τώρα έχουμε Νοέμβριο 2012 και περιμένουμε το ένδοξο έτος 2013 να λειτουργήσει.
  6. Για την εκπόνηση της κυκλοφοριακής μελέτης που αναφέρει το σχέδιο. Πραγματικά είναι χρήσιμη όμως σε ποια κατεύθυνση? Εμείς προτείνουμε στην κατεύθυνση της αποθάρρυνσης της χρήσης του Ι.Χ.
  7. Για την εξοικονόμηση κατανάλωσης ενέργειας κατά αρχάς στα κτήρια του Δήμου προτείνω να αξιοποιήσετε την εμπειρία του 10ου Δημοτικού Σχολείου (υπεύθυνος ο  Δ/ντης Γιώργος Τσελίκας), του 1ου Γυμνασίου (υπεύθυνη η κα Δέσποινα Μωυσιάδου) και του 7ου Γυμνασίου (υπεύθυνη η Δ/ντρια Αναστασία Κουτσούκου). Τα τρία σχολεία της πόλης μας κατάφεραν να ελαττώσουν την κατανάλωση ενέργειας περισσότερο από 10% σε δέκα εβδομάδες με απλά καθημερινά μέτρα.
  8. Όσον αφορά τη σύνταξη και τον προγραμματισμό του σχεδίου (δηλαδή τα βήματα κ.λπ) εκτιμούμε ότι ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του Συμφώνου των Δημάρχων. Εννοούμε τις τυπικές, τις γραφειοκρατικές προϋποθέσεις, τα τεχνικά βήματα που οφείλει να περιλαμβάνει το σχέδιο και όχι το πολιτικό μέρος.
  9. Συμπέρασμα: Η πολιτική αυτοϊκανοποίηση  ότι  η Δημοτική Αρχή «εμπράκτως υλοποιεί τους στόχους για τη μείωση των εκπομπών ρύπων CO2» καθώς και το «εργαλείο» που θα προωθήσει την υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης  για τη Βιώσιμη Ενέργεια, δηλαδή το «Επιχειρησιακό σχέδιο 2011 – 2014»,  μας κάνει όχι μόνο να αμφιβάλουμε αλλά και να προβλέψουμε ότι μπορεί στα χαρτιά να πιαστούν οι στόχοι αλλά στην πραγματικότητα δεν θα συμβεί αυτό, δηλαδή η μείωση των ρύπων CO2 τουλάχιστον κατά 20% μέχρι το 2020.  «Οι συνέπειες από την αστική δραστηριότητα» που αναφέρει το Σύμφωνο των Δημάρχων, και που σας είπα στην αρχή να θυμάστε, δεν μπορεί να αντιμετωπιστούν με το «Επιχειρησιακό σχέδιο 2011-2014». Ευχόμαστε να διαψευστούμε – βεβαίως η μείωση των ρύπων μπορεί να προκύψει  από άλλους λόγους,  όπως η εξαθλίωση της κοινωνίας, όπως έχει συμβεί με την μείωση του όγκου των απορριμμάτων.
  10.  Τέλος δηλώνουμε ότι θα εξακολουθήσουμε να κάνουμε παρεμβάσεις και προτάσεις για τα μεγάλα θέματα του Δήμου αλλά και γενικότερα, ανεξαρτήτως με το αν συμμετέχουμε στην Επιτροπή Διαβούλευσης – όπως γνωρίζετε έχουμε αποχωρήσει.

Δεν υπάρχουν σχόλια: