Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Παλατάκι. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Παλατάκι. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τρίτη 28 Μαρτίου 2017

Κυριακή 2 Απριλίου 2017 - Σας περιμένουμε | ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΧΑΪΔΑΡΙΟΥ "ας μεγαλώσουμε με το βιβλίο…."

Η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, την ημέρα που γεννήθηκε ο μεγάλος Δανός παραμυθάς Χανς Κρίστιαν Άντερσεν.

Σε όλες τις χώρες, τα παιδιά, οι συγγραφείς, οι εικονογράφοι, οι μεταφραστές, οι βιβλιοθηκάριοι, οι εκδότες και οι εκπαιδευτικοί γιορτάζουν την παγκόσμια αυτή ημέρα με διάφορες εκδηλώσεις σε σχολεία, βιβλιοθήκες, βιβλιοπωλεία, πλατείες και άλλους χώρους, δείχνοντας έτσι την αγάπη και το ενδιαφέρον τους για τα βιβλία και το διάβασμα.

Η Δημοτική Βιβλιοθήκη Χαϊδαρίου καλεί τους μικρούς της φίλους σε μια γιορτή για το βιβλίο.




ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΒΙΒΛΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΟΤΗΤΑ (ΙΒΒΥ) ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ 2.4.2017


«Ας μεγαλώσουμε με το βιβλίο…» του  Sergey Makhotin (Ρωσία) - Μετάφραση: Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου

Όταν ήμουν μικρό παιδί, μου άρεσε να χτίζω σπίτια με κύβους και να παίζω παιχνίδια όλων των ειδών. Για στέγη χρησιμοποιούσα συχνά ένα βιβλίο με εικόνες. Στα όνειρά μου τρύπωνα στο σπίτι, ξάπλωνα σ’ ένα κρεβάτι καμωμένο από σπιρτόκουτο και κοιτούσα τα σύννεφα ή τον έναστρο ουρανό – ανάλογα με την εικόνα που προτιμούσα.
Ακολουθούσα από διαίσθηση τον κανόνα της ζωής κάθε παιδιού, που προσπαθεί να δημιουργήσει για τον εαυτό του ένα άνετο και ασφαλές περιβάλλον. Κι ένα παιδικό βιβλίο με βοήθησε στ’ αλήθεια να τα καταφέρω.

Έπειτα μεγάλωσα, έμαθα να διαβάζω, κι ένα βιβλίο στη φαντασία μου άρχισε να φαίνεται περισσότερο σαν μια πεταλούδα ή ακόμα σαν ένα πουλί παρά σαν μια στέγη σπιτιού. Οι σελίδες του έμοιαζαν με φτερά που θρόιζαν. Θαρρείς και το βιβλίο έστεκε στο περβάζι έτοιμο να πετάξει έξω από το ανοιχτό παράθυρο σε άγνωστους τόπους. Το έπαιρνα στα χέρια μου, άρχιζα να το διαβάζω κι εκείνο ησύχαζε. Τότε ορμούσα εγώ σε άλλες χώρες και κόσμους, ξανοίγοντας τον χώρο της φαντασίας μου.

Τι χαρά να κρατάει κανείς ένα νέο βιβλίο στα χέρια του! Στην αρχή δεν ξέρεις τι λέει το βιβλίο. Αντιστέκεσαι στον πειρασμό να κοιτάξεις την τελευταία σελίδα. Και τι όμορφα που μυρίζει! Αδύνατον να αναλύσεις τη μυρωδιά στα συστατικά της: το τυπογραφικό μελάνι, την κόλλα… όχι, δε γίνεται! Η μυρωδιά του βιβλίου είναι ιδιαίτερη, συναρπαστική και μοναδική. Οι άκρες από μερικές σελίδες μπορεί να έχουν κολλήσει, λες και το βιβλίο δεν έχει ξυπνήσει ακόμα. Ξυπνάει όταν αρχίζεις να το διαβάζεις.
Μεγαλώνεις και ο κόσμος ολόγυρα γίνεται περισσότερο σύνθετος. Αντιμετωπίζεις ερωτήματα που ακόμα και οι μεγάλοι δεν μπορούν να τα απαντήσουν. Ωστόσο είναι πολύ σημαντικό να μοιραστείς τις αμφιβολίες και τα μυστικά σου με κάποιον. Και να που ένα βιβλίο έρχεται πάλι να σε βοηθήσει. Πολλοί από μας έχουν πιάσει τον εαυτό τους να συλλογίζεται: για μένα γράφτηκε αυτό το βιβλίο! Και ο ήρωας που προτιμάς φαίνεται ξαφνικά να σου μοιάζει. Συναντά τα ίδια προβλήματα και τ’ αντιμετωπίζει με σύνεση. Κάποιος άλλος από τους χαρακτήρες δε σου μοιάζει καθόλου, αλλά θέλεις να δοκιμάσεις τον ρόλο του, να νιώσεις γενναίος και πολυμήχανος σαν εκείνον.

Όταν ένα αγόρι ή ένα κορίτσι λέει «Δε μ’ αρέσει να διαβάζω!», με κάνει και γελάω! Δεν τα πιστεύω αυτά τα παιδιά. Σίγουρα τρώνε παγωτά, παίζουν παιχνίδια, παρακολουθούν ενδιαφέρουσες ταινίες. Με άλλα λόγια, τους αρέσει να περνούν καλά. Και το διάβασμα δεν είναι μόνο μια επίπονη δουλειά που οδηγεί στην ανάπτυξη των συναισθημάτων και της προσωπικότητάς μας, αλλά πρώτ’ απ’ όλα είναι ευχαρίστηση.

Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο γράφουν τα έργα τους οι συγγραφείς παιδικών βιβλίων.

Πηγή: Δελτίο Τύπου από τον Κύκλο Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου/Ελληνικό Τμήμα ΙΒΒΥ για την ενημέρωση των σχολείων των κοινοτήτων του απανταχού Ελληνισμού και των βιβλιοθηκών.

Κυριακή 7 Αυγούστου 2016

Το σπίτι των ζωγράφων | ΠΑΛΑΤΑΚΙ

Της Χαράς Τζαναβάρα


Η περιοχή Παλατάκι δεν είναι μόνο μια όαση για το πυκνοδομημένο δυτικό λεκανοπέδιο. Εχει και ιστορική σημασία, καθώς στον χώρο του δόθηκε τον Αύγουστο του 1826 η μάχη του Χαϊδαρίου ανάμεσα στα πολυάριθμα στρατεύματα του Κιουταχή και τη μικρή δύναμη του Γεωργίου Καραϊσκάκη, που σε μια δύσκολη στιγμή του απελευθερωτικού αγώνα μόλις είχε ανακηρυχθεί αρχιστράτηγος.

Η πρώτη αναμέτρηση έλαβε χώρα τη νύχτα της 5ης Αυγούστου και τα ξημερώματα της επομένης τα τουρκικά στρατεύματα υποχρεώθηκαν σε άτακτη υποχώρηση. Επανήλθαν όμως μετά από δύο ημέρες και κατάφεραν να νικήσουν γιατί, εκτός από τις πολυάριθμες νέες ενισχύσεις, επιστράτευσαν την «μπαμπεσιά», διασπείροντας πληροφορίες ότι δήθεν θα αποχωρούσαν.

Η έκταση, που κάποτε έφτανε τα 30 στρέμματα, βρίσκεται στις παρυφές του λόφου του προφήτη Ηλία και η ιστορία της χάνεται στους θρύλους. Κατά τους κλασικούς χρόνους η περιοχή ήταν γνωστή με την ονομασία Ερμος και ήταν από τους σημαντικότερους δήμους της Ακαμαντίδος φυλής.

Στον αρχαίο Ελαιώνα, στον χώρο όπου βρίσκεται το Παλατάκι, υπήρχε μεγάλο κτήμα με την ονομασία Αχερδάριον, το οποίο κατά την οθωμανική κατοχή ανήκε στον Χαϊδάρ πασά.

Δεν είναι γνωστό αν το όνομα αναφέρεται σε υπαρκτό πρόσωπο, αφού η αραβική λέξη χαϊδάρ σημαίνει λιοντάρι. Και οι δύο εκδοχές παραπέμπουν στο Χαϊδάρι, που αποσπάστηκε από τον Δήμο Αθηναίων το 1934 και εντάχθηκε στην ίδια ενότητα με το Αιγάλεω, για να γίνει δήμος το 1973.

Από αναφορές του αγωνιστή του 1821 Χρήστου Βυζάντιου, αλλά και του ιστορικού Σπυρίδωνα Τρικούπη για τη μάχη του 1826 στην περιοχή, υπήρχε κτίσμα με την ονομασία «Παλατάκι».

Δευτέρα 4 Ιουλίου 2016

Η Τήνος τιμά τη μνήμη του Νικολάου Γύζη [και το Χαϊδάρι το ίδιο] | Ξεκινάμε την ανάρτηση φωτογραφιών προηγούμενων δεκαετιών από το Χαϊδάρι -3

Ολοκληρώθηκαν οι εκδηλώσεις στην Τήνο προς τιμή του μεγάλου ζωγράφου Νικόλαου Γύζη που τα ίχνη του είναι ζωντανά και στην πόλη μας στο Χαϊδάρι.
Οι εκδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν 2 και 3 Ιουλίου στην Τήνο. Ένας εκ των ομιλητών ο συμπολίτης μας κ. Γιάννης Ιγγλεσης, αρχιτέκτων, ερευνητής και συλλέκτης της τοπικής ιστορίας.

Διαβάστε ΕΔΩ ΕΔΩ  ρεπορτάζ.

Διαβάστε ΕΔΩ τις επιστολές του Νικολάου Γύζη που αναφέρεται στο Χαϊδάρι.
Τις επιστολές του Νικόλαου Γύζη διάβασε στην εκδήλωση της Τήνου ο ηθοποιοιός Γιώργος Κέντρος.



Κυριακή 17 Μαΐου 2015

Κατέρρευσε ο ένας από τους δύο εναπομείναντες στύλους της πέργκολας στο κτήριο Γύζη, Παλατάκι στο Χαϊδάρι | Να περισυλλεχθούν τα δομικά υλικά και να ανακατασκευαστεί ο στύλος




----------------------

 Οι δύο φωτογραφίες είναι του αρχιτέκτονα, συλλέκτη και ερευνητή της Τοπικής Ιστορίας κ. Γιάννη Ιγγλέση. Σύμφωνα με τον κ. Ιγλλέση η πέργκολα στηριζόταν σε 28 συνολικά κίονες, τα ίχνη των οποίων υπάρχουν ακόμα στο χώρο]



Κατέρρευσε ο ένας από τους δύο εναπομείναντες στύλους της πέργκολας στο περιβάλλοντα χώρο του  κτηρίου  Γύζη, Παλατάκι στο Χαϊδάρι. Για την ιστορία της πέργκολας θα επανέλθουμε. 

Αυτό που χρειάζεται αυτή τη στιγμή είναι να περισυλλεχθούν τα δομικά υλικά του στύλου και να ανακατασκευαστεί. 
Το πώς κατέρρευσε είναι άγνωστο ακόμα, απ’ ότι φαίνεται όχι «μόνος» του. 
Την κατάρρευση του στύλου κατέγραψε μέλος του ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. το Σάββατο το βράδυ 16/5/2015.

Παρασκευή 30 Ιανουαρίου 2015

Συνάντηση του Δημάρχου Μιχάλη Σελέκου με υπεύθυνους του Υπουργείου Πολιτισμού για την συντήρηση και αποκατάσταση των «Γύζη» και «Παλατάκι» | Παρέμβαση του ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. Νοέμβριος 2014

Φωτ. Εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. στο πλαίσιο των εκδηλώσεων "Μέρες Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, 2011 [ΕΔΩ]

Διαβάζουμε σε τοπικά έντυπα, προφανώς από Δελτίο Τύπου του Δήμου (28/1/2014):

"Συνάντηση του Δημάρχου Μιχάλη Σελέκου με υπεύθυνους του Υπουργείου Πολιτισμού για την συντήρηση και αποκατάσταση των «Γύζη» και «Παλατάκι»

Σήμερα Τετάρτη 28/1/2015, συναντήθηκαν ο Δήμαρχος Χαϊδαρίου Μιχάλης Σελέκος ,οι Αντιδήμαρχοι Αθλητισμού, Παιδείας και Πολιτισμού Νίκος Καραγιάννης, Τεχνικής Υπηρεσία Ηλία Βαρυτιμιάδη και οι αρμόδιοι υπάλληλοι της Τεχνικής Υπηρεσίας,μετά από πρόταση της Δημοτικής Αρχής στο Υπουργείο Πολιτισμού, με τον υπεύθυνο του για την συντήρηση κτηρίων κ.κ. Γιάννη Χάσκαρη. 

Το θέμα συζήτησης ήταν η συντήρηση των κτηρίων «Γύζη» και «Παλατάκι», με την συνάντηση να καταλήγει στην ανάγκη ολοκληρωμένου ελέγχου των κτηρίων τις επόμενες μέρες, καθώς και στην απόφαση για άμεση συντήρηση και αποκατάσταση τους."
--------------------------------------------
Αισιοδοξούμε ότι η συνάντηση μεταξύ του Δήμου Χαϊδαρίου και του ΥΠΠΟΤ να έχει συνέχεια και να ληφθούν άμεσα μέτρα για τη προστασία, συντήρηση και ανάδειξη των κτηρίων και των έργων που φιλοξενούν.

Υπενθυμίζουμε την Επιστολή που ο ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. είχε στείλει στη Δημοτική Αρχή με την πρόταση να ενημερωθεί το ΥΠΠΟΤ: 

7/11/2014
Προς
1. Δήμο Χαϊδαρίου
2. Αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων, Πολεοδομικού Σχεδιασμού και Δόμησης
3. Αντιδήμαρχο Παιδείας, Αθλητικών και Πολιτιστικών Υπηρεσιών
4. Επιτροπή Ποιότητας Ζωής
5. Δημοτικό Συμβούλιο και Δημοτικές Παρατάξεις

Κοινοποίηση: ΜΜΕ

ΘΕΜΑ: Κτήριο Γύζη [Τέσσερις Εποχές] - Ακτή Σκαραμαγκά
Όπως είναι γνωστό στην τοπική κοινωνία του Χαϊδαρίου, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή, ο Οικολογικός Πολιτιστικός Σύλλογος Χαϊδαρίου ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. αναπτύσσει δράσεις που έχουν σχέση με το φυσικό και το ανθρωπογενές περιβάλλον. Μία από τις σημαντικές δράσεις μας είναι η προστασία, η ανάδειξη και η προβολή της τοπικής μας ιστορίας και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.


Δεν είναι η ώρα για να παρουσιάσουμε τις παρεμβάσεις μας για την Ιερά Οδό, τη Λίμνη των Ρειτών (Κουμουνδούρου), τη Μονή Δαφνίου, το ΜΠΛΟΚ15 κ.λπ.



Με το έγγραφό μας αυτό θέλουμε να σας μεταφέρουμε τις διαπιστώσεις μας και τις απόψεις μας για το Κτήριο Γύζη [Τέσσερις Εποχές] και την Ακτή Σκαραμαγκά, μετά τις πρόσφατες επισκέψεις και ξεναγήσεις που συνδιοργανώσαμε με άλλους φορείς.

ΚΤΗΡΙΟ ΓΥΖΗ (Τέσσερις Εποχές]

Ο ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. σε συνεργασία με την 1η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και την ΚΑ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασσικών αρχαιοτήτων συμμετείχε το Σάββατο 18 Οκτωβρίου στη «Φθινοπωρινή Βόλτα» στη Μονή Δαφνίου, Παλατάκι, Κτήριο Γύζη (Τέσσερις Εποχές).

Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης στην ισόγεια αίθουσα του Κτηρίου Γύζη, που «φιλοξενεί» το μοναδικό στον κόσμο έργο του μεγάλου ζωγράφου με τεχνοτροπία «φρέσκο», διαπιστώσαμε τόσο εμείς (για μια ακόμα φορά) όσο και οι επισκέπτες αρχαιολόγοι τις σημαντικές φθορές που έχει υποστεί η τοιχογραφία «Τέσσερις Εποχές».


Γνωρίζουμε ότι την Άνοιξη του 2014 πραγματοποιήθηκε ένα «μονωτικό» έργο μικράς κλίμακας, γύρω από την αίθουσα για την συγκράτηση των υδάτων, όπως είχε υποδειχθεί εδώ και χρόνια. Γράφαμε τότε ότι «Το έργο μπορεί να βοηθήσει αλλά χρειάζονται και αφυγραντήρες και συχνός εξαερισμός.»


Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης οι αρχαιολόγοι διαπίστωσαν α) ότι υπάρχει μεγάλη υγρασία στο χώρο β) ο χώρος δεν αερίζεται όπως θα έπρεπε και γ) την ύπαρξη «σφηκοφωλιών» στην εσωτερικό τοίχο (εμείς ως μη ειδικοί δεν τις είχαμε παρατηρήσει) με αποτέλεσμα τη ΦΘΟΡΑ της τοιχογραφίας «ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΕΠΟΧΕΣ».

Η πρόταση που υποβάλλουμε προς το Δήμο Χαϊδαρίου για το κτήριο Γύζη είναι η εξής:

1. Να αερίζεται καθημερινά ο χώρος και να τοποθετηθούν «σίτες» σκούρου χρώματος στα στρογγυλά παράθυρα της αίθουσας.

2. Να λειτουργεί αφυγραντήρας.

3. Να γίνει απεντόμωση του χώρου.
4. Να ενημερωθεί το ΥΠΠΟ για τις φθορές και να προγραμματίσει εργασίες συντήρησης της τοιχογραφίας (ενδεχομένως με το ίδιο συνεργείο που ανέλαβε τη συντήρηση και την ανάδειξη της τοιχογραφίας)

Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2014

Επιστολή - Παρέμβαση του ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. προς το Δήμο Χαϊδαρίου και Δημοτικό Συμβούλιο για α) Κτήριο Γύζη (Τέσσερις Εποχές) β) Ακτή Σκαραμαγκά

 Ανθέων 72, 124 61, Χαϊδάρι | http://xpolis.blogspot.gr/xpolis@gmail com


7/11/2014
Προς
1.    Δήμο Χαϊδαρίου
2.    Αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων, Πολεοδομικού Σχεδιασμού και Δόμησης
3.    Αντιδήμαρχο  Παιδείας, Αθλητικών και Πολιτιστικών Υπηρεσιών
4.    Επιτροπή Ποιότητας Ζωής
5.    Δημοτικό Συμβούλιο και Δημοτικές Παρατάξεις

Κοινοποίηση: ΜΜΕ

ΘΕΜΑ: Κτήριο Γύζη [Τέσσερις Εποχές] -  Ακτή Σκαραμαγκά

Όπως είναι γνωστό στην τοπική κοινωνία του Χαϊδαρίου, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή, ο Οικολογικός Πολιτιστικός Σύλλογος Χαϊδαρίου ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. αναπτύσσει δράσεις που έχουν σχέση με το φυσικό και το ανθρωπογενές περιβάλλον. Μία από τις σημαντικές δράσεις μας είναι η προστασία, η ανάδειξη και η προβολή της τοπικής μας ιστορίας και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Δεν είναι η ώρα για να παρουσιάσουμε τις παρεμβάσεις μας για την Ιερά Οδό, τη Λίμνη των Ρειτών (Κουμουνδούρου), τη Μονή Δαφνίου, το ΜΠΛΟΚ15 κ.λπ.
Με το έγγραφό μας αυτό θέλουμε να σας μεταφέρουμε τις διαπιστώσεις μας και τις απόψεις μας για το Κτήριο Γύζη [Τέσσερις Εποχές] και την Ακτή Σκαραμαγκά, μετά τις πρόσφατες επισκέψεις και ξεναγήσεις που συνδιοργανώσαμε με άλλους φορείς.

ΚΤΗΡΙΟ ΓΥΖΗ (Τέσσερις Εποχές]
Ο ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. σε συνεργασία με την 1η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και την ΚΑ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασσικών αρχαιοτήτων συμμετείχε το Σάββατο 18 Οκτωβρίου στη «Φθινοπωρινή Βόλτα» στη Μονή Δαφνίου, Παλατάκι, Κτήριο Γύζη (Τέσσερις Εποχές).
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης στην ισόγεια αίθουσα του Κτηρίου Γύζη, που «φιλοξενεί» το μοναδικό στον κόσμο έργο του μεγάλου ζωγράφου με τεχνοτροπία «φρέσκο», διαπιστώσαμε τόσο εμείς (για μια ακόμα φορά) όσο και οι επισκέπτες αρχαιολόγοι τις σημαντικές φθορές που έχει υποστεί η τοιχογραφία «Τέσσερις Εποχές».
Γνωρίζουμε ότι την Άνοιξη του 2014 πραγματοποιήθηκε ένα «μονωτικό» έργο μικράς κλίμακας, γύρω από την αίθουσα για την συγκράτηση των υδάτων, όπως είχε υποδειχθεί εδώ και χρόνια. Γράφαμε τότε ότι «Το έργο μπορεί να βοηθήσει αλλά χρειάζονται και αφυγραντήρες και συχνός εξαερισμός.»
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης οι αρχαιολόγοι διαπίστωσαν α) ότι υπάρχει μεγάλη υγρασία στο χώρο β) ο χώρος δεν αερίζεται όπως θα έπρεπε και γ) την ύπαρξη «σφηκοφωλιών» στην εσωτερικό τοίχο (εμείς ως μη ειδικοί δεν τις είχαμε παρατηρήσει) με αποτέλεσμα τη ΦΘΟΡΑ της τοιχογραφίας «ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΕΠΟΧΕΣ».

Η πρόταση που υποβάλλουμε προς το Δήμο Χαϊδαρίου για το κτήριο Γύζη είναι η εξής:
1.    Να αερίζεται καθημερινά ο χώρος και να τοποθετηθούν «σίτες» σκούρου χρώματος στα στρογγυλά παράθυρα της αίθουσας.
2.    Να λειτουργεί αφυγραντήρας.
3.    Να γίνει απεντόμωση του χώρου.
4.    Να ενημερωθεί το ΥΠΠΟ για τις φθορές και να προγραμματίσει εργασίες συντήρησης της τοιχογραφίας (ενδεχομένως με το ίδιο συνεργείο που ανέλαβε τη συντήρηση και την ανάδειξη της τοιχογραφίας)

ΑΚΤΗ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ
Ο σύλλογός μας συνδιοργάνωσε με την ομάδα αρχιτεκτόνων και καλλιτεχνών «ΜΙΚΡΟΓΕΩΓΡΑΦΙΕΣ» περιβαλλοντική ξενάγηση, με άξονα την ιστορία και την πραγματικότητα της περιοχής: Αρχαία Ιερά Οδός, Λίμνη των Ρειτών (Κουμουνδούρου) Ακτή Σκαραμαγκά (Παρασκευή 31/10/2014).
Οι Μικρογεωγραφίες@Storefrontnyc διερευνούν τις καταστάσεις ερημοποίησης των ελληνικών πόλεων σε σχέση με την οικονομική, την κοινωνική και την προσωπική κρίση. Οι ΜΙΚΡΟΓΕΩΓΡΑΦΙΕΣ εστιάζουν στις διαδικασίες επανακατοίκησης, επανάχρησης και ενεργοποίησης εγκαταλελειμμένων κτιρίων στο κέντρο της Αθήνας, συζητούν ζητήματα πολιτιστικής και τουριστικής ανάπτυξης και ωραιοποίησης της πόλης, συνεργάζονται με την τοπική κοινωνία αναζητώντας συμμετοχικές απαντήσεις σε σύγχρονα ζητήματα ανοικοδόμησης της πόλης. [http://microgeographies3.nonplan.gr]
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης στην Ακτή Σκαραμαγκά διαπιστώθηκε για μια ακόμα φορά ότι, παρά την πλήρη εγκατάλειψή της, το τοπίο είναι εξαιρετικό και με ελάχιστες παρεμβάσεις θα μπορούσε ο χώρος να γίνει επισκέψιμος και να ζωντανέψει η περιοχή.

Η πρόταση που υποβάλλουμε προς το Δήμο Χαϊδαρίου για την Ακτή Σκαραμαγκά είναι η εξής:
Η αναγνωρισμένη αρχιτέκτων κα Ελένη Τζιρτζιλάκη, η ομάδα της οποίας εκπόνησε την μελέτη για την Πλατεία Μοναστηρακίου, να υποβάλλει μια αρχιτεκτονική πρόταση για την Ακτή Σκαραμαγκά, σε συνεργασία με την κα Μαρία Μπουρδάκη (αρχιτέκτων και δημότης Χαϊδαρίου) καθώς και με την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου. Η αρχιτεκτονική πρόταση της κας Ελένης Τζιρτζιλάκη θα υποβληθεί στο Δήμο Χαϊδαρίου δωρεάν.

Είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε πληροφορία, διευκρίνιση, συνεργασία.

Σοφία Ψαρρού – Δημητρίου, Πρόεδρος                                                  

Κώστας Φωτεινάκης, Γραμματέας


Σάββατο 18 Οκτωβρίου 2014

Σάββατο 18 Οκτωβρίου "Επίσκεψη αρχαιολόγων στη Μονή Δαφνίου, Παλατάκι, Κτήριο Γύζη"



[Στο προαύλιο χώρο της Μονής Δαφνίου]



[Στην αίθουσα Μελίνα Μερκούρη στο Παλατάκι]

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η επίσκεψη στα Δυτικά, Μονή Δαφνίου και Παλατάκι που είχαν διοργανώσει α) Η 1η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων β) Η ΚΑ' Εφορεία Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων.
Από το Χαϊδάρι υποδέχτηκαν και μίλησαν με τους αρχαιολόγους οι: Κώστας Φωτεινάκης, Γιάννης Ιγγλέσης (παρουσίασε το θέμα Παλατάκι και μεγάλοι ζωγράφοι), Απόστολος Παπαδημητρίου (αρχαιολόγος που συντόνισε την εκδήλωση), Χρυσάνθη Γιόξα (Δημοτική Βιβλιοθήκη), Μαρία Μπουρδάκη, Τώνια Φώτη και Νίκος Καρούνης.

Ήταν μια χρήσιμη επίσκεψη και για τα δύο μέρη, αρχαιολόγους και Χαϊδαριώτες (οι περισσότεροι μέλη του ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ) γιατί εκτός από την ξενάγηση, ανταλλάχτηκαν απόψεις, ιδέες και δόθηκαν ικανοποιητικές διευκρινήσεις για την πορεία συντήρησης, στήριξης του Καθολικού της Μονής Δαφνίου.

Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης στο κτήριο Γύζη διαπιστώθηκαν για μια ακόμα φορά οι μεγάλες φθορές που έχουν υποστεί οι τοιχογραφίες "Τέσσερις Εποχές" του μεγάλου ζωγράφου Νικόλαου Γύζη, έργο τεχνοτροπίας "φρέσκο", και ακούσαμε συστάσεις/ προτάσεις για τον περιορισμό της επέκτασης των ζημιών. 

Συστάσεις/ προτάσεις τις οποίες και θα υποβάλλουμε στο Δήμο Χαϊδαρίου.

Τρίτη 22 Ιουλίου 2014

Ο Νικόλαος Γύζης περιγράφει το Χαϊδάρι (1875)

 

Συνεχίζουμε τις αναρτήσεις με θέματα τοπικής ιστορίας. "Φρεσκάρουμε" τα θέματα που έχουμε ήδη παρουσιάσει στο μπλοκ του ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. και δίνουμε τη δυνατότητα σε νέους επισκέπτες να γνωρίσουν πλευρές της ιστορίας του Χαϊδαρίου.

«ΕΠΙΣΤΟΛΑΙ ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΥΖΗ» 
Ο μεγάλος ζωγράφος αναπολεί και περιγράφει το Χαϊδάρι από το 1875 - ΕΔΩ

Διαβάστε ΕΔΩ περισσότερες πληροφορίες για το μεγάλο ζωγράφο καθώς και ένα video της ΕΡΤ για τον Νικόλαο Γύζη ΕΔΩ.

Ο ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. προγραμματίζει εκδήλωση για το Νικόλαο Γύζη το 2015 με αφορμή την αλληλογραφία και το έργο του.

Τετάρτη 23 Απριλίου 2014

Ο ζωγράφος Νικηφόρος Λύτρας και οι τοιχογραφίες του στο εκκλησάκι του Άη Γιώργη στο «κτήμα Χαϊδάρι»

Νικηφόρος Λύτρας: "Ο ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΕΦΙΠΠΟΣ κατατροπώνει το δράκοντα…»

Το εκκλησάκι (τώρα μια αυθαίρετη εκκλησία) του Αγίου Γεωργίου βρίσκεται στην αρχή της οδού Ρίμινι πηγαίνοντας προς το νοσοκομείο Αττικόν. Μέχρι και το 1970 (?) ήταν το νεκροταφείο του Χαϊδαρίου. Σε αυτό το εκκλησάκι ο Πατριάρχης της ζωγραφικής  Νικηφόρος Λύτρας  δημιούργησε δύο πίνακες και ο έτερος μεγάλος ζωγράφος Νικόλαος Γύζης παντρεύτηκε την Άρτεμη Νάζου, κόρη του ιδιοκτήτη του κτήματος ΧΑΪΔΑΡΙ, Νικόλαου Νάζου.
Περισσότερα στο άρθρο που γράφτηκε το 2003 για το περιοδικό του ΑΣΔΑ "εννεάδα" και που φιλοξενείται σε πολλά blog στο διαδίκτυο. Δείτε μία εκδοχή στο "ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΗΣ  Ο ΛΟΓΟΣ" ΕΔΩ.

Τρίτη 1 Απριλίου 2014

Επιτέλους ξεκίνησε το έργο "μόνωσης" από την υγρασία στο κτήριο Γύζη, στην αίθουσα που είναι οι "Τέσσερις Εποχές"



Η υγρασία είχε προξενήσει σοβαρές ζημιές στις συντηρημένες τοιχογραφίες του μεγάλου ζωγράφου Νικόλαου Γύζη, "Τέσσερις Εποχές". Το έργο μικράς κλίμακας γύρω από την αίθουσα για την συγκράτηση των υδάτων, είχε υποδειχθεί εδώ και χρόνια, όμως τώρα τελικά υλοποιείται. Κάλιο αργά, παρά ποτέ... 
Το έργο μπορεί να βοηθήσει αλλά χρειάζονται και αφυγραντήρες και συχνό εξαερισμό.

Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 2013

Νικόλαος Γύζης, «Άποψη της Αθήνας από το Χαϊδάρι», λάδι σε χαρτόνι, 1895

Νικόλαος Γύζης, «Άποψη της Αθήνας από το Χαϊδάρι», λάδι σε χαρτόνι, 1895

Πριν από δέκα χρόνια, 17/2 - 30/3/2003, πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής   μια έκθεση με θέμα  «Η γένεση της νεότερης ελληνικής ζωγραφικής». Μεταξύ των σπάνιων πινάκων ξεχώρισε  "το συγκλονιστικό μικρό τοπίο του Νικολάου Γύζη, «Άποψη της Αθήνας από το Χαϊδάρι», από τη συλλογή Νικόλα Πετσάλη - Διομήδη. 

Όπως μας πληροφορεί ο Μανώλης Βλάχος, ο οποίος υπογράφει το κείμενο του καταλόγου της έκθεσης, «ο Γύζης ζωγράφισε το έργο αυτό κατά τη διάρκεια επίσκεψης από τη Γερμανία στην Αθήνα, το 1895. Απεικονίζει τη θέα της Αθήνας που ο ζωγράφος έβλεπε την αυγή από το σπίτι του πεθερού του, Νικολάου Νάζου, στο προάστιο του Χαϊδαρίου. Αυτός ο μικρός πίνακας προκαλεί μια κάποια έκπληξη, όχι τόσο λόγω του θέματός του (ο Γύζης είχε απεικονίσει αρκετά σπίτια και γειτονιές της Αθήνας) όσο λόγω της πανοραμικής του άποψης και της μινιατουρίστικης τεχνικής του». Έστω και μόνο γι' αυτό το μικρό έργο, μια επίσκεψη στην έκθεση είναι απαραίτητη για κάθε άνθρωπο που αγαπά τη ζωγραφική."
ΠΗΓΗ: ΤΟ ΒΗΜΑ
------------------------------------
Ο πίνακας του Νικ. Γύζη δημοσιεύτηκε στο Ιστορικό Λεύκωμα του Κώστα Φωτεινάκη: "Χαϊδάρι - Τόπος και Άνθρωποι", σελ.137. Για το μεγάλο Έλληνα ζωγράφο θα επανέλθουμε τις επόμενες ημέρες, με μικρό αφιέρωμα με αφορμή την ημέρα τού θανάτου του, 4 Ιανουαρίου 1901 (με το νέο ημερολόγιο)

Κυριακή 17 Νοεμβρίου 2013

Κάτω τα χέρια από το Παλατάκι - Το κτήριο και οι αίθουσες με το διάκοσμό τους είναι μνημείο και έργο τέχνης, ιστορίας και πολιτισμού και όχι κενοί χώροι για γραφεία στελεχών και υπαλλήλων του Δήμου Χαϊδαρίου

[ΑΙ ΕΠΑΥΛΕΙΣ ΜΑΣ - ΤΟ ΧΑΪΔΑΡΙ | Αρχείο Γιάννη Ιγγλέση ΕΔΩ]

Λίγα λόγια και σταράτα...
Μόνο απαίδευτοι, χωρίς γνώση και ευαισθησίες θα μπορούσαν να σχεδιάζουν την μετατροπή του μικρού χώρου εκθέσεων και σημαντικών μικρών εκδηλώσεων στο κτήριο Παλατάκι σε αίθουσα γραφείων στελεχών της διοίκησης και υπαλλήλων του Δήμου Χαϊδαρίου.

Τους προειδοποιούμε να μη τολμήσουν να μεταφέρουν α) το πιάνο στον κάτω όροφο (έχει κόστος και επιπλέον θα χρειαστεί χόρδισμα) β) γραφεία και υπαλλήλους στο χώρο.

Για την ώρα κάνουμε την προειδοποίηση. Η κοινωνία του Χαϊδαρίου δεν θα επιτρέψει αυτό τον βανδαλισμό.....

.... αλλά και οι ισχύοντες νόμοι απαγορεύουν την αλλαγή της χρήσης του χώρου. 
Το κτήριο έχει χαρακτηριστεί ιστορικό διατηρητέο μνημείο και έργο τέχνης" με τις παρακάτω αποφάσεις:
ΦΕΚ 1364Β/ 8-11-1976
ΦΕΚ 822Β/30-6-1979
ΦΕΚ 172Β/21-2-2001

ΚΑΤΩ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΛΑΤΑΚΙ

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Τελικά στο Δημοτικό Συμβούλιο που ήρθε το θέμα, 18/11/2013, η διοίκηση δήλωσε ότι δεν θα αλλάξει η χρήση του χώρου. 

Κυριακή 3 Μαρτίου 2013

"Η υγρασία... σβήνει τις «4 εποχές» του Ν. Γύζη" [στο Παλατάκι]

 [Το έργο του Νικόλαου Γύζη "Τέσσερις Εποχές" στο Παλατάκι. Το μοναδικό σωζώμενο έργο του μεγάλου ζωγράφου σε όλο τον κόσμο με τεχνοτροπία "φρέσκο". Μόνο για την τεχνοτροπία κάνει το έργο να έχει τεράστια καλλιτεχνική αξία και το Χαϊδάρι θα μπορούσε να το κάνει διάσιμο]

Διαβάστε ΕΔΩ το εξαιρετικό ρεπορτάζ του Γιάννη Κρητικού στην εφ,ΕΘΝΟΣ, Κυριακή 3/3/2013.

Τα σχόλια δικά σας...

Τα δικά μας είναι: 
ΔΕΝ υπάρχει κράτος, ΔΕΝ υπάρχει Δήμος που να ενδιαφέρεται πραγματικά, και όχι στα λόγια να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που έχουν προκύψει.
Ο Δήμος έκανε έγγραφα.... Εντάξει έκανε... Τι έκανε το Υπουργείο Πολιτισμού;
ΤΙ πρότεινε το  ΥΠΠΟΤ;
Αυτά που πρότεινε έγιναν (γίνονται) από το Δήμο;

Με μεγάλη ευχαρίστηση θα μπορούσαμε ως ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ.  να αναλάβουμε την αντιμετώπιση του προβλήματος και τη συντήρηση, αρκεί να μας έδιναν τη δυνατότητα. Διαθέτουμε συνεργάτες συντηρητές που εθελοντικά θα μπορούσαμε να εργαστούμε και να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα... να ανοίγουμε την αίθουσα να παίρνει αέρα, και να βάζουμε τους αφυγκρατήρες να μειώνει τα ποσοστά της υγρασίας.

Παρασκευή 4 Ιανουαρίου 2013

Σαν σήμερα πέθανε ο Νικόλαος Γύζης - ο μεγάλος ζωγράφος περιγράφει το Χαϊδάρι (μέσα από την αλληλογραφία του)

Νικόλαος Γύζης  ΕΔΩ ΕΔΩ 
Σκλαβοχώρι Τήνου 1 Μαρτίου 1842 - Μόναχο 4 Ιανουαρίου 1901 (με το νέο ημερολόγιο)

Νικόλαος Γύζης, « Άποψη της Αθήνας από το Χαϊδάρι», λάδι σε χαρτόνι, 1895, Συλλογή Νικόλα Πετσάλη - Διομήδη. 

Ο πίνακας του Νικ. Γύζη δημοσιεύτηκε στο Ιστορικό Λεύκωμα του Κώστα Φωτεινάκη: Χαϊδάρι - Τόπος και Άνθρωποι, σελ.137

Ο μεγάλος ζωγράφος Νικόλαος Γύζης έζησε για ένα σημαντικό διάστημα της ζωής στο "Κτήμα Χαϊδάρι" (τμήμα του αποτελούσε ο πύργος Παλατάκι που υφίσταται μέχρι τις ημέρες μας)  του Νικόλαου Νάζου. Στο κτήμα  ζωγράφισε τις "Τέσσερις Εποχές", παντρεύτηκε την Άρτεμις Νάζου και από το Μόναχο αλληλογραφεί συνήθως με την κουνιάδα του Ουρανίτσα.
Σε μια από τις επισκέψεις του το 1895 ζωγραφίζει και τον πίνακα που βλέπετε, που παρουσιάστηκε στην έκθεση με τίτλο "Η γένεση της νεότερης ελληνικής ζωγραφικής», 17/2 - 30/3/2002 στο Μέγαρο Μουσικής.

Ο Μανώλης Βλάχος που είχε επιμεληθεί το κατάλογο της έκθεσης είχε γράψει για τον πίνακα: "ο Γύζης ζωγράφισε το έργο αυτό κατά τη διάρκεια επίσκεψης από τη Γερμανία στην Αθήνα, το 1895. Απεικονίζει τη θέα της Αθήνας που ο ζωγράφος έβλεπε την αυγή από το σπίτι του πεθερού του, Νικολάου Νάζου, στο προάστιο του Χαϊδαρίου. Αυτός ο μικρός πίνακας προκαλεί μια κάποια έκπληξη, όχι τόσο λόγω του θέματός του (ο Γύζης είχε απεικονίσει αρκετά σπίτια και γειτονιές της Αθήνας) όσο λόγω της πανοραμικής του άποψης και της μινιατουρίστικης τεχνικής του»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ την περιγραφή του Χαϊδαρίου μέσα από την αλληλογραφία του Νικόλαου Γύζη με την κουνιάδα του Ουρανίτσα. Τα στοιχεία είναι από το αρχείο του Γιάννη Ιγγλέση.

Άλλες πληροφορίες για το Νικόλαο Γύζη το Παλατάκι και το Χαϊδάρι ΕΔΩ





Δευτέρα 2 Ιουλίου 2012

Δευτέρα 2 Ιουλίου 2012: Διαδρομές στην ιστορία του Χαϊδαρίου/ Ευρωπαϊκό πρόγραμμα “Female R-Existence. A gender focus on Nazi-fascism persecution” (Η διάσταση του φύλου στις ναζιστικές-φασιστικές διώξεις)


Ο Οικολογικός Πολιτιστικός Σύλλογος Χαϊδαρίου "ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. - Φίλοι της Φύσης" ξεναγεί σήμερα στην πόλη μας  μια ομάδα είκοσι Ευρωπαίων νέων.
Η ξενάγηση ξεκινάει σήμερα Δευτέρα 2 Ιουλίου το πρωί και περιλαμβάνει επίσκεψη στο Στρατόπεδο Χαϊδαρίου - ΜΠΛΟΚ15, Παλατάκι - Βιβλιοθήκη, Κτήριο Γύζη.
Το βραδάκι στον "ΙΣΤΟ - Ελεύθερο Κοινωνικό Χώρο Αλληλεγγύης" προγραμματίζονται διάφορες δράσεις όπως π.χ. η προβολή ταινίας, έκθεση φωτογραφίας, κεράσματα...

Διαβάστε περισσότερα ΕΔΩ ΕΔΩ ΕΔΩ

Παρασκευή 9 Μαρτίου 2012

Νέες μοναδικές αποκαλύψεις του Γιάννη Ιγγλέση για το κτήμα «Χαϊδάρι» και τον πύργο «Παλατάκι» (1908)

Ο συλλέκτης και ερευνητής της τοπικής ιστορίας   Γιάννης Ιγγλέσης ανακάλυψε ένα νέο «θησαυρό». Το περιοδικό «ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΗ» του Απριλίου του 1908, στο οποίο περιγράφεται η «Έπαυλις Χαϊδάρι»….

Επισκεφτείτε το blog ΙΕΡΑ ΟΔΟΣ για να διαβάσετε περισσότερα.